Digitaalisessa ympäristössä asiointi, tai ihan vain uutisten klikkailu, jättää käyttäjästään digitaalisen jalanjäljen. Tätä jalanjälkeä voidaan hyödyntää mainonnan kohdentamiseen tai jopa psykologiseen profilointiin.
Yksinkertaisuudessaan markkinoinnin kohdentaminen mielenkiinnon kohteiden mukaan on huomattavissa siten, että samassa kohtaa oleva bannerimainos on erilainen autourheilua seuraavalle, kuin muodista kiinnostuneelle. Psykologinen profilointi vie kuitenkin perinteistä kohdentamista askeleen pidemmälle, kohdentamalla markkinointia tietyn mielialan mukaisesti.
Digitaalisen datan perusteella tehtävään psykologiseen profilointiin erikoistunut Digital Minds -yritys tarjoaa palveluita yrityksille, jotka työskentelevät markkinoinnin tai data-analytiikan parissa.
Yrityksen toisen perustajan, psykologi Juho Toivolan mukaan: ”Psykologinen data ei ole sen kummempaa kuin muukaan data. Se on tietoa, jolla on tietty painoarvo ja sitä voidaan soveltaa tietyissä tilanteissa. Sitä ei ole vielä totuttu keräämään ja hyödyntämään kuluttajabisneksessä.”
Lue koko juttu täältä.
Lähde: www.kauppalehti.fi