Teknologian kehittymisen myötä ihmisistä pystytään keräämään nykyään enemmän tietoa kuin koskaan aiemmin. Tietojen pohjalta pyritään luomaan yksilöityä markkinointia ja asiakaskohtaamista, vaikka segmentit rakentuvat usein ihmisistä saadun datan keskiarvon varaan.
Opetushallituksen pääjohtaja Olli-Pekka Heinonen muistuttaa kolumnissaan, että kerätyn datan takana on kuitenkin yksilö, jota ei voida lokeroida pelkkien lukujen perusteella. Suomessa tilastoinnilla on pitkät perinteet, ja ehkä senkin vuoksi suomalaiset viittaavat ja vertaavat turhankin usein tilastoihin.
Harva kuitenkaan istuu tutkittuun keskiarvoon. Digitalisoitumisessa voidaankin nähdä uhkakuva, että ihmiset määritellään pelkän keskiarvon varaan ja unohdetaan yksilöiden identiteetti. Tilastointi on kuitenkin tärkeä työkalu kehittyvässä maailmassa:
Toisaalta digitalisaatio antaa mahdollisuuden myös massapalveluiden ja -tuotteiden yksilölliseen räätälöimiseen, jopa ennakoivasti. Ei tarvitse tyypitellä, keskiarvoistaa, tai kategorisoida. Palvelut kyetään rakentamaan tarpeiden ympärille, eikä päinvastoin.
Lue Heinosen koko kolumni.
Lähde: www.ls24.fi